PLE EXTRAORDINARI DE 26 D’OCTUBRE DE 2023

Recordeu que es pot fer el seguiment del Ple en directe des de la xarxa –del canal de youtube de l’Ajuntament de Cabrils– com també en diferit a través del sistema d’AudioVídeoActes o del mateix canal de youtube.


1. Dictamen d’aprovació provisional de les Ordenances Fiscals 2024

S’aprova amb 7 vots a favor (MUC, ERC i Units) i 5 abstencions (JxC i PSC).

Considerem necessari recordar que aquestes ordenances són en part resultat del grup de treball que es va celebrar el dia 2 d’octubre amb l’assistència d’un membre dels grups municipals de MUC, ERC, PSC, JxC i Units. Un grup de treball en el que s’establis un consens en mantenir la pressió fiscal sobre el veïnat (congelar els impostos) tot i el repte que l’encariment generalitzat dels preus, l’infrafinançament dels municipis o l’exercici de competències i oferta de serveis que no són propis de l’ajuntament.

Ja hem esmentat algun cop de la dificultat d’abordar totes i cadascuna de les ordenances en una tarda ja que alhora remeten a d’altres qüestions com la pròpia naturalesa de l’impost a que fa referència, del servei que cobreix, etc. . Tot i així, considerem que no és pas impossible ja que una part important de les ordenances fiscals (impostos, taxes i preus públics) són recurrents i si se fuig d’una perspectiva presentista, veurem que la pràctica totalitat de grups municipals les han defensada en algun moment -normalment quan governaven- ja que els continguts de la majoria d’ordenances no han variat en la darrera dècada.

Així mateix, des del MUC volem assenyalar que considerem indispensable analitzar sempre de forma complexa els impostos, taxes, preus públics, etc. i fer-ho no només com a realitats aïllades (quan paguem o deixem de pagar els veïns i veïnes per un concepte o un altre, per un servei o un altre…) sinó en relació a la capacitat d’actuar que donen a la societat a través de l’Ajuntament, és a dir, als ingressos però especialment a les despeses, ja que no cal oblidar que en el cas dels impostos (perquè les taxes serveixen segons la llei com a màxim per cobrir el preu de la satisfacció d’un servei) són els que doten a l’ajuntament de capacitat de desenvolupar l’acció política i, evidentment, de la cada dia més afectada societat del benestar. Perspectives individualistes i particularistes, argumentacions populistes, anàlisis pretesament econòmiques que desvinculen ingressos i despeses, etc. no són bons acompanyants en una matèria tan sensible a nivell col·lectiu com aquesta i amb l’objectiu últim del bé comú (aquell que conjuga el bé individual i el bé general).