PLE EXTRAORDINARI DEL 29 D’OCTUBRE

Abans d’iniciar-se el Ple en si mateix, des del govern vam voler aprofitar l’avinentesa de trobar-nos totes les regidores i regidors (llevat d’una regidora d’ERC que va disculpar la seva absència) per comunicar la incorporació al govern del nostre regidor des d’aquell mateix matí. Podem dir que ara estem davant d’un govern bipartit (CiU i MUC) -d’acord a la legalitat emanada de com vam concórrer a les eleccions- tot i que, evidentment, amb un pes ben diferenciat (6 a 1). Des del govern considerarem oportú “alterar”la dinàmica habitual dels plens extraordinaris i no esperar a la presentació del decret en el proper ple i comunicar oralment aquest canvi a la resta de companys i companyes ja que la signatura de l’acord ja era pública des de mig matí així com els seus continguts a les xarxes virtuals poc després de les 15 h.


1.- Dictamen d’aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per l’exercici 2016 i següents.

El criteri general, en base a la situació econòmica general, ha estat el de la congelació per part de l’Ajuntament de les taxes i impostos sota la seva responsabilitat (total o parcial), com per exemple a l’IBI (que de per si és el més baix i amb diferència de la zona, si bé el veïnat no notarem aquesta congelació ja que la part estatal si que augmenta, o fins i tot alguns casos s’ha procedit a una reducció com per exemple en l’IVTM dels vehicles híbrids (15% de bonificació) i del elèctrics (100% de bonificació) amb l’objectiu de potenciar els vehicles amb energies menys i contaminants i emissions zero que reverteixen directament en el bé general en termes de salut i qualitat mediambiental.  També, cal reconèixer que un grapat de les ordenances apareixen com a modificades ja que han hagut de ser adaptades d’acord a noves lleis, resolucions, etc. de caràcter supramunicipal. Aquí podeu consultar les que han estat modificades.

Aprovada amb 7 vots a favor (CiU i MUC) i 5 abstencions (ERC, PSC i PP).

Considerem necessari recordar que aquestes ordenances són en part resultat del grup de treball que es va celebrar el dia 6 d’octubre a l’Ajuntament amb l’assistència de tots els portaveus de les forces polítiques que formen el Consistori. Ja vam esmentar algunes deficiències pel que fa a la dinàmica de treball (a les que esperem trobar-ne solució) així com de l’impossibilitat d’abordar totes i cadascuna de les ordenances en una tarda. Tot i així els portaveus de CiU, MUC, PSC i PP vam treballar conjuntament aportant les nostres propostes i/o parer (llevat del portaveu d’ERC que va declinar fer-ho) per trobar el consens sobre algunes de les ordenances, bàsicament aquelles que afecten al conjunt de veïns i veïnes de Cabrils i que alhora són les que aporten la major part del pressupost municipal com ara l’IBI o I’IVTM. Des del MUC (i gosaríem dir que d’altres grups van ser-hi més o menys d’acord) vam considerar necessari evitar incorporar bonificacions en base a situacions subjectives (i amb certa tendència universalista) ja que només des de benestar social poden ser realment estudiades i valorades objectivament. En aquest sentit vam compartir la necessitat de què des de l’Ajuntament a través de benestar social s’estudies la situació de totes aquelles persones i/o famílies que demanessin recolzament i en cas de valoració positiva, l’Ajuntament es fes càrrec d’assumir les impostos, taxes, etc d’aquestes. Igualment, des del MUC volem assenyalar que considerem necessari establir una revisió profunda i detallada de totes els impostos, taxes, etc. i fer-ho no només com a realitats aïllades (quan paguem o deixem de pagar els veïns i veïnes per un concepte o un altre, per un servei o un altre…) sinó en relació als pressupostos, és a dir, als ingressos però especialment a les despeses, ja que no cal oblidar que en el cas dels impostos (perquè les taxes serveixen segons la llei com a màxim per cobrir el preu de la satisfacció d’un servei) són els que doten a l’ajuntament de capacitat de desenvolupar l’acció política i, evidentment, de la cada dia més afectada societat del benestar. Perspectives individualistes i particularistes, argumentacions populistes, anàlisi pretesament econòmiques que desvinculen ingressos i despeses, etc. no són bons acompanyants en una matèria tan sensible a nivell col·lectiu com aquesta i amb l’objectiu últim del bé comú (aquell que conjuga el bé individual i el bé general).


2.- Dictamen d’aprovació inicial de la modificació de pressupost núm. 20 del pressupost municipal 2015.

L”objecte de la modificació del pressupost és per a la  rehabilitació del col·lector d’aigües pluvials al c/Til·lers i c/Oliveres (La Llobera). Podeu consultar l’informe del servei tècnic municipals de la necessitat de la rehabilitació així com el  de la modificació del pressupost.

Aprovada per unanimitat (12 vots).


3.- Dictamen d’aprovació de la modificació de la forma de gestió del servei públic del complex esportiu amb piscina coberta.

Tal i com recull el dictamen es tracta d’avançar en l’escenari d’una futura municipalització del servei de gestió del complex esportiu un cop es resolgui el concurs de creditors.

Aprovada amb 7 vots a favor (CiU i MUC), 1 abstenció (PSC) i 4 en contra (ERC i PP).

Des del MUC apostem des de l’inici per prioritzar la gestió municipal per davant d’altres formes que impliquin l’externalització de serveis. El cas del complex esportiu cueja des del seu mateix naixement quan fou iniciat per un govern de PSC, ERC i ICV, però no va millorar amb el següent govern (primer CiU, VIC i PP, després CiU i PP i finalment, CiU) fins el punt de trobar-nos a dia d’avui no tan sols amb un centre que no es percebut com a propi per una gran part de la població sinó que a més es troba en concurs de creditors amb tot el que això comporta. El conjunt de grups del present consistori vam començar treballant conjuntament de cara posar solució a aquest desgavell, i de les diferents línies en que es treballaven es va anar consolidant la de recuperar la gestió per al municipi  com a fase indispensable per abordar el seu futur. D’allà va sorgir la intervenció, podeu seguir aquí el que va passar en aquell ple, i a hores d’ara semblava que tothom continuàvem en aquesta línia. Els resultats d’aquesta votació fan pensar que hi ha qui es descavalca de l’opció de recuperar aquesta gestió.  A la comissió informativa des del MUC, que havíem treballat tots els informes lliurats pel consultor extern (tant en la seva dimensió econòmica com de gestió i activitats), ja vam advertir de la fragilitat d’algunes de les dades, càlculs, etc. continguts si bé reconeixíem el caràcter provisional d’aquest informes en tractar-se de previsions i convidàvem a continuar treballant en la municipalització en base a càlculs més precisos i amb l’objectiu de dotar a aquest equipament d’una autèntica condició d’equipament municipal en tarifes, oferta d’activitats, implicació en el teixit social de Cabrils, etc.  Per tot això, vam comunicar en la comissió informativa la nostra intenció de votar afirmativament, un compromís que ara ja incorporats al govern es reforça. No volem restar impassibles, volem treballar per mirar de redreçar una situació complexa i calamitosa a hores d’ara que gràcies al compromís i professionalitat dels i les treballadores del complex  ha repercutit molt menys del possible en el desenvolupament normal de les activitats. És un pas endavant important pel grup de persones que conformem el MUC ja que agafem amb força una responsabilitat d’un projecte amb el que no hem estat d’acord des de l’inici; però és hora de treballar i cal responsabilitzar-nos, no del que han fet altres forces abans (potser algun dia ho reconeixen), sinó del que a partir d’ara farem per mirar de millorar-ne i aconseguir un complex esportiu pels cabrilencs i cabrilenques.