PLE EXTRAORDINARI DEL 27 D’OCTUBRE

El Ple extraordinari d’avui té com a objecte principal aprovar provisionalment les Ordenances Fiscals 2017.

En el Ple d’avui les votacions són sobre 12 ja que no ha assistit una regidora d’ERC (que ha excusat la seva absència).


1.- Dictamen d’aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per l’exercici 2017 i següents.

Punt central del Ple extraordinari d’avui i un dels moments clau de la política municipal anual des d’un punt de vista econòmic (i de la resta d’esferes) ja que és principalment a través de les ordenances fiscals municipals -responsables de regular impostos, taxes i preus públics- que l’Ajuntament es  nodreix de recursos  per poder desenvolupar la seva acció. És a dir, les ordenances fiscals municipals són un reflex del que cada veí i veïna de Cabrils aportem individualment per a la gestió i bé comú.

En línies generals, s’han mantingut les ordenances com en anys anteriors, és a dir, la pressió fiscal sobre veïnes i veïns continuaria sent la mateixa. Els canvis que s’ha produït i que recollim al final d’aquest punt serien conseqüència de: o bé d’adaptacions a normativa de rang supramunicipal; o bé adequacions a la realitat present cabrilenca. Tanmateix hi ha una nova ordenança, la 33, de la que el MUC com a impulsors estem especialment orgullosos -sentiment compartit per la pràctica totalitat de forces com es demostrar en el Ple- que vol actuar front d’una realitat que fins ara no estava regulada.

S’ha aprovat amb 8 vots a favor (CIU, MUC i PSC), 3 en contra (ERC) i 1 abstenció (PP)

En aquest document, desenvolupat des de Serveis Econòmics, podeu trobar una relació sintètica de totes les ordenances fiscals per al 2017 que han sofert modificació respecte a les del 2016.

També us adjuntem les propostes de cadascuna de les ordenances fiscals que han estat aprovades:

ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, LIQUIDACIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPALS

OF 1 IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

OF 2 IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES

OF 3 IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA

OF 4 IMPOST SOBRE L’INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA

OF 8 TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D’INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA EN L’ACTIVITAT DELS CIUTADANS I LES EMPRESES A TRAVÉS DEL SOTMETIMENT A PRÈVIA LLICÈNCIA, COMUNICACIÓ PRÈVIA O DECLARACIÓ RESPONSABLE I PELS CONTROLS POSTERIORS A L’INICI DE LES ACTIVITATS, ELS CONTROLS PERIÒDICS I LES REVISIONS PERIÒDIQUES

OF 12 TAXA PEL SERVEI DE CLAVEGUERAM

OF 18 TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ESCOLA BRESSOL

OF 19 TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS D´ÚS D’EQUIPAMENTS MUNICIPALS

OF 24 TAXA PER L’ÚS DE TERRENYS PÚBLICS, PARADES, BARRAQUES, CASETES DE VENDA I ESPECTACLES O ATRACCIONS I ALTRES ACTIVITATS LÚDIQUES

OF 28 TAXA PER L’OCUPACIÓ DE TERRENYS D’ÚS PÚBLIC AMB TERRASSES I/O VETLLADORS

OF 31 TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS I UTILITZACIONS DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS

OF 32 REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS AL COMPLEX ESPORTIU MUNICIPAL

OF 33 TAXA PER A VERIFICACIÓ D’ÚS ANÒMAL DE L’HABITATGE EN CAS D’HABITATGE BUIT

Tot el que es va comentar sobre les modificacions, les ordenances en general, etc. es pot seguir, com a cada Ple, a la gravació que es realitza. Cada grup i/o regidora/regidor sabrà explicar (si ho considera necessari) el seu parer sobre les diferents ordenances, el sentit del seu vot  enguany o en edicions anteriors així com les seves aportacions o no en les dues sessions de grups de treball que s’han organitzat a més de la sempre present possibilitat de contactar i treballar directament amb el regidor/a delegada de l’àrea  implicada.  Com a  criteri general, des del MUC hem defensat mantenir la pressió fiscal en el nivell d’anys anteriors (una pressió en general baixa -comparada amb els municipis veïns i la forquilla que contempla la llei- malgrat que a moltes persones no els ho pugui semblar) conscients que la situació econòmica a  hores d’ara no és la més desitjable i que la capacitat de l’Ajuntament per oferir els serveis actuals es manté i la seva capacitat de resposta davant de fets imprevistos no es veu afectada substancialment per aquesta contenció. Alhora hem defensat ajustar aquelles ordenances que podien generar situacions de greuge comparatiu (per exemple l’OF 19 o l’OF 31) o produir tensions per la seva indefinició davant de fets puntuals (per exemple l’OF 24). Així mateix, defensem aquells canvis que suposen una millora per als veïns i veïnes (com per exemple l’OF 18 o la 28). És ben possible que encara es pugui millorar alguna d’aquestes ordenances, però tenim clar que no és pot fer de forma imprecisa i irreflexiva, tot obrint possibles nous greuges  (sobre aquesta qüestió en parlem a l’entrada del dia 10 d’octubre del nostre quadern de bitàcola), això explica perquè hem defensat abans d’entrar al govern i estant dins del govern de la necessitat de vincular l’aprovació d’unes ordenances fiscals a la realització de  grups de treball amb el conjunt dels grups municipals.


2.- Proposta d’aprovació inicial de l’ordenança reguladora del procediment sobre verificació dels habitatges buits.

A la proposta d’aprovació es recull el sentit d’aquesta ordenança reguladora que dóna origen a la nova ordenança fiscal 33.  L’idea central és ben senzilla, les edificacions esdevenen habitatges quan se’ls hi reconeix la seva funció d’esdevenir la llar d’alguna persona, així que si romanen abandonats, perden la seva funció social a més de generar un seguit de problemàtiques que massa sovint poden afectar al conjunt de la societat. Tot això, sense oblidar que com a societat no podem inhibir-nos davant d’un dret fonamental com el del dret a l’habitatge que entenem com a superior al de la propietat, més quan aquest darrer no s’exerceix de forma responsable. No hem d’oblidar que els drets comporten deures i així s’han  d’assumir i com a societat estem obligats a vetllar que així sigui.

S’ha aprovat amb 11 vots a favor (CiU, ERC, MUC i PSC) i 1 en contra (PP).

Volem fer novament explícita la nostra satisfacció per haver desenvolupat i aprovat aquesta ordenança. És un d’aquells moments que ens recorda perquè fa un parell d’anys vam decidir de provar d’entrar a la política institucional o, més recentment, d’implicar-nos en el govern municipal. Reiterades vegades us hem explicat els ets i uts d’aquest procés que venim fent  -tot començant perquè  no només no havíem participat de la política institucional sinó perquè la gran majoria ens havíem combatut activament al marge d’aquesta o fins i tot contra ella. Tanmateix, en decidir entrar a la política institucional vam prendre un compromís clar per construir a partir del treball conjunt (quan més ampli millor) i aprofundir en el que compartim amb les altres persones i no pas en el que ens separa. I igual d’important, ha estat i és una aposta clara per fer i no conformar-nos només amb el que pensar o dir.

Evidentment aquesta satisfacció no existiria si els companys de l’equip de govern no haguessin fet seva aquesta proposta. Tanmateix ens satisfà la bona acollida i suport de la majoria dels grups municipals de l’Ajuntament de Cabrils. Però el realment important de tot plegat, no és haver desenvolupat una de les nostres idees, sinó pensar que ara podrem actuar per transformar una realitat que pot beneficiar a Cabrils i la seva gent.


3.- Donar compte de l’acord adoptat per la Junta de Govern local de 18 d’octubre de 2016, de sol·licitud de declaració de zona catastròfica.

Ben segur que totes les persones que vivim a Cabrils som ben conscients de l’impacte de les intenses pluges del 12 d’octubre (i també del 13) al nostre municipi com també ho som en major o menor mesura de les conseqüències que han tingut a nivell individual i col·lectiu. Entre les múltiples línies d’actuació que es van emprendre des del mateix 12 d’octubre a la tarda (no volem deixar de destacar com tot l’Ajuntament es posà a treballar per reduir l’impacte de les conseqüències), una és aquesta per mirar de rebre el suport tècnic i econòmic d’instàncies supramunicipals, en aquest cas l’estat.


benestar